Co nowego w nauczaniu i wychowaniu?  Na pytania odpowie mózg! 

Wykład o takim tytule, wygłosiła w poniedziałek, dla klubikowych mam, jedna z nich – Magda Bulińska.

 

Dzięki zdobyczom nowoczesnej technologii, w ostatnim czasie ludzie mają okazję przyjrzeć się bliżej mózgowi, temu jak funkcjonuje, jak się zmienia… Choć do odkrycia wszystkich tajemnic ludzkiego mózgu jeszcze daleko, niewątpliwie warto na bieżąco aktualizować swoją wiedzę na ten temat.

 

Jak zatem wykorzystać pojawiające się nowiny na temat mózgu w wychowaniu i nauczaniu?

Najważniejsze przesłanie to: “masz wpływ”. Plastyczność mózgu pozwala na powstawanie nowych połączeń w celu reorganizacji, samonaprawy, adaptacji, a powstają w wyniku zmian środowiskowych, czy też szeroko pojętej aktywności danej osoby. W tej zdolności mózgu kryje się nadzieja, że niezależnie od możliwości “na wejściu”, bardzo dużo można osiągnąć świadomie organizując przestrzeń wokół dziecka i wspierając jego aktywności.

 

Mózg uczy się i przyswaja nowe wiadomości cały czas, podczas czesania, gry na instrumencie, na konsoli, podczas biegania na boisku, czy w trakcie zabawy z kolegami. Dane zapisują się w pamięci krótkotrwałej lub zostają utrwalone w pamięci długotrwałej, gdy okażą się użytecznie.  Świadomie można też wspierać procesy zapamiętywania i uczenia się. Wykorzystując emocje i zmysły, możemy sprawić, że dana informacja zostanie zapamiętana szybciej i na dłużej.

 

Niezwykle istotne w procesie uczenia się są relacje z drugim człowiekiem.

Przez naśladowanie, przykład rodziców, rodzeństwa czy innych osób, dziecko zdobywa nowe umiejętności oraz kompetencje. W relacji z innymi uczy się skutecznie komunikować swoje potrzeby, dostrzegać reakcje, poza tym poznaje języki, poznaje siebie, zaczyna kontrolować swoje reakcje, nazywać problemy, rozwiązywać konflikty, dostrzega podobieństwa i różnice, kształtuje swoją tożsamość, pewność siebie, itd. W realiach pandemicznych warto pochylić się dłużej nad ważnością odbudowywania relacji osobistych, a nie wirtualnych.

 

Nie obyło się bez dyskusji na poruszone tematy, na przykład o tym, gdzie przebiega granica rozsądnej stymulacji rozwoju, o zbyt dużej ilości bodźców, z którym często muszą się mierzyć współczesne dzieci, o tym, jakie rozwiązania stosujemy w naszych domach oraz jak świadomie i bezpiecznie wykorzystywać nowoczesne technologie w procesie edukacji i wychowania oraz wiele innych. Było ciekawie i inspirująco!

 

zdjęcia: Alicja Miluska

 

Napisany przez Monika Wierzbicka

1 Comment

Piotr Bednarski

drabinka, ruchy naprzemienne, połączenia lewa – prawa półkula… proste, skuteczne, potwierdzone… nawet wiszą dwie drabinki… rozmawiałem na tutoringu kilkakrotnie…

Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *