Nie ma ani jednego chłopca z otyłością w naszej szkole. W tym samym czasie w naszym kraju w zatrważającym tempie rośnie wskaźnik dzieci szkolnych z nadwagą i otyłością (niezależnie od płci) przekraczając niejednokrotnie 20%, a nawet 30% w danych województwach (nie wyłączając pomorskiego). Jakby tego było mało, niestety wskaźnik ten rośnie wraz z wiekiem dzieci. A we Fregacie – dokładnie odwrotnie.
Oczywiście i do nas trafiają już dzieci z nadwagą lub otyłością, ale tu otrzymują program pozwalający im sobie skutecznie radzić z tym wyzwaniem.
Jak to się dzieje? Jak to robimy? Odpowiednia dawka ruchu i zdrowe jedzenie. Slogany, które zna chyba każdy rodzic, każdy dyrektor i nauczyciel. Dlaczego więc to nam się udaje, przy jednoczesnej porażce otaczającego nas społeczeństwa? Odpowiedź jest prosta: ponieważ nasza szkoła jest przedłużeniem domu, a dom szkoły. Rodzice często korzystają z fachowości i pasji zatrudnionych w niej osób. Plan wychowawczy, a więc i zdrowotny szkoły Fregata dzieci realizują 24h/dobę. Jak to jest z odpowiednią dawką ruchu we Fregacie? Cztery godziny tygodniowo profesjonalnych lekcji wychowania fizycznego (w tym basen) od najmłodszej klasy. Co to znaczy profesjonalne: oczywiście prowadzone przez wf-istę, w urozmaiconych i odpowiednio dużych powierzchniach (boisko, park, las, sala gimnastyczna, sala do psychomotoryki).
Na każdych zajęciach intensywność ciekawej dla ucznia pracy jest odpowiednio długa aby rozwijać wydolność.
Zapobiega to jednocześnie dekoncentracji (chłopcy nie lubią zbiórek i tłumaczeń ćwiczenia dłuższych niż trzy krótkie zdania :-). Cóż poza tym: wielokrotne w tygodniu długie przerwy na zewnątrz na dużej powierzchni (boisko, las, park). W klasach 1-3 są one codzienne po 40 minut. Na standardowych lekcjach w Sali nauczyciele stosują aktywne przerwy śródlekcyjne, niekiedy lekcje odbywają się w Sali do psychomotoryki. Nie akceptujemy wycieczek szkolnych, które odbywają się na zasadzie podjeżdżania autobusem z punktu do punktu.
Za każdym razem tak planujemy trasę, aby zawsze znalazło się kilka atrakcyjnych krajoznawczo kilometrów do przejścia.
Warto też wspomnieć o szkolnym UKS-ie, który daje możliwość naszym rodzinom dodatkowych treningów (piłki nożnej i sportów walki) dla chłopców na miejscu i bezpośrednio po lekcjach. Sytuacja taka nie zaburza fizjologii dziecka (regularność posiłków, odpowiedni rozkład wysiłku według pory dnia, możliwość wcześniejszego snu) i planu dnia całej rodziny.
Dlaczego nadwaga i otyłość wśród dzieci jest tak istotnym problemem?
Ponieważ są one główną przyczyną chorób układu krążenia. Zbierają nie tylko śmiertelne żniwo (kłopot ten dotyka już często nawet trzydziestolatków!), ale znacznie ograniczają naszą aktywność życiową. Pomimo postępu medycyny szacuje się, iż pokolenie naszych dzieci będzie pierwszym pokoleniem, żyjącym krócej niż pokolenie swoich rodziców! Średnia długość życia ulegnie skróceniu o kilka lat.
W tym artykule starałem się poruszyć przede wszystkim temat aktywności ruchowej w szkole. W kolejnych zapraszam do lektury o następujących składowych zdrowia: Składniki pokarmowe i ich rola. Godziny posiłków: przede wszystkim kolacji i pierwszego śniadania. Dlaczego w szkole nie mamy sklepiku, a tylko ogólnodostępną wodę niegazowaną. SEN – ile powinni spać chłopcy w wieku 6 – 9 – 12 lat? Postaramy się również odpowiedzieć na wyzwania chorób cywilizacyjnych XXI wieku jakimi bez wątpienia są: siedzenie w samochodzie, brak dzieciństwa na podwórku, brak regularności posiłków i snu.
Artykuł ukazał się w Żaglowcu w kwietniu 2016 roku.
[…] chłopcom rozładować emocje, a na dodatek zaspokaja potrzeby sportowe. Uczniowie kształcą się sportowo nie tylko na zajęciach WF, ale także na przerwach międzylekcyjnych oraz po zakończeniu lekcji. […]